Porozumienie Inicjatyw dla Zielonego Pierścienia Warszawy –
koncepcja, cele, metody działania
JEDEN, BY WSZYSTKIE OCALIĆ / ONE RING TO SAVE
THEM ALL
CEL
Celem Porozumienia Inicjatyw dla Zielonego
Pierścienia Warszawy (dalej jako One
Ring) jest wsparcie społeczne dla projektu pierścienia oraz wywarcie wpływu
na samorządy lokalne wszystkich szczebli, ugrupowania polityczne, planistów i
decydentów, a także budowa szerokiej platformy poparcia celem wprowadzenia Zielonego Pierścienia do
obiegu prawnego jako integralnego i obowiązującego elementu ładu przestrzennego
w i wokół aglomeracji warszawskiej.
W ostatnich 2-3 latach powstało w i wokół Warszawy kilkadziesiąt oddolnych inicjatyw na rzecz ochrony przyrody lokalnej i terenów otwartych o kluczowej funkcji społecznej, w tym lasów graniczących z miastem. Lasy te mają formalnie status lasów ochronnych aglomeracji, jednak w praktyce są użytkowane gospodarczo tak samo, jak inne lasy w zarządzie LP. Pod egidą inicjatywy Lasy i Obywatelki (LiO) lokalne grupy, środowiska i stowarzyszenia nawiązały na jesieni 2021 regularną łączność, a następnie zjednoczyły się w Porozumieniu Inicjatyw Obywatelskich dla Zielonego Pierścienia Warszawy („One Ring”). Porozumienie obejmuje obecnie kilkanaście środowisk i inicjatyw; ich liczba oraz zakres geograficzny i społeczny ich działań rosną z tygodnia na tydzień.
CO JUŻ ZROBILIŚMY
- W ramach działań promocyjno-edukacyjnych
(patrz pkt 4 poniżej) tworzymy a) film promocyjny i serial online o częściach
składowych Pierścienia, ich walorach i zagrożeniach, b) platformy internetowe,
c) cykl regularnych spotkań i wymiany doświadczeń.
- Nawiązaliśmy kontakty z naukowcami,
ekspertami, planistami, samorządowcami, przedstawicielami różnych ugrupowań
politycznych, działaczami z innych miast oraz lobbystami instytucji unijnych w
Brukseli; rozpoczęliśmy działania edukacyjne i lobbingowe.
- Wymieniamy się doświadczeniami, ścieżkami
działania i wsparciem ekspertów (przyrodników, prawników, specjalistów od
promocji, itp.)
- Powstała ogólnopolska mapa prac gospodarczych
w lasach, biblioteka i baza danych dla aktywistów lokalnych, przewodniki po
możliwych działaniach ochronnych i społecznych, mapa inicjatyw obywatelskich,
szczegółowe opisy poszczególnych obszarów pierścienia, ich walorów i zagrożeń.
- W dniu 17 maja 2022 o 18.00 organizujemy w
centrum Warszawy pierwszy panel dyskusyjny w trybie hybrydowym. Celem jest
prezentacja koncepcji Zielonego Pierścienia oraz dotychczasowych działań na
poziomie władz miasta oraz województwa. Panelistami będą zaproszeni eksperci,
uczestnikami – przede wszystkim społeczne inicjatywy lokalne z aglomeracji
warszawskiej i innych miast Polski.
O ZIELONYM PIERŚCIENIU AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ
a) Zgodnie ze wskazaniami Koncepcji
przestrzennego zagospodarowania kraju 2030, „zielony pierścień” (dalej jako
ZP) to całokształt struktury terenów otwartych obszaru funkcjonalnego miasta. Zielone pierścienie (ang. greenbelts) są stosowanymi na świecie od przeszło 100 lat
narzędziami planistycznymi, służącymi ochronie terenów otwartych położonych w
sąsiedztwie rozwijających się miast.
b) ZP pełnią funkcje: zaopatrzeniowo-rolniczą, środowiskotwórczą (w
tym regeneracja powietrza, ograniczenie wyspy ciepła, retencja wód),
ekologiczną (zachowanie najcenniejszych przyrodniczo obszarów, w tym
nieobjętych ochroną formalną), społeczno-wypoczynkową (dostęp do terenów
rekreacji, zachowanie
krajobrazu jako kluczowego elementu tożsamości społeczności lokalnych).
- Obecny stan prawny i
zaawansowanie prac
a) Zakres i sposób tworzenia ZP zostały opisane w Opracowaniu ekofizjograficznym dla
miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego Warszawy (MBPR 2016
– 2018). Szczegóły będą przedmiotem dyskusji i konsultacji społecznych.
b) Choć ZP został wielokrotnie wspomniany w Strategii Rozwoju Wojew. Mazowieckiego 2030 + oraz w Planie Zagospodarowania Przestrzennego
Wojew. Mazowieckiego (MBPR 2018), to wyłącznie na poziomie deklaracji, bez
żadnych konsekwencji prawnych.
- Główne komponenty ZP
aglomeracji warszawskiej
●
lasy (państwowe,
miejskie, prywatne), parki miejskie w „klinach” wchodzących pomiędzy zabudowę
warszawską (m.in. Park Natoliński, Morysin, Lasek Bielański, Parek Cytadela,
Park Praski, Ogród Zoologiczny i in.),
●
dolina Wisły od Czerska
po ujście Bugonarwi, tj. międzywale wraz z żyznymi obszarami rolnymi (mady
wiślane – gleby I i II klasy) i przyległymi łęgami jako kręgosłup ZP,
●
wody: rzeki, potoki,
kanały, stawy wraz z ich ekosystemami,
●
łęgi, torfowiska, łąki,
tereny podmokłe,
●
inne tereny otwarte:
pola uprawne, ogródki działkowe, nieużytki, obszary retencji wód, poligony
wojskowe i in.
W PROMIENIU ok. 20-25 km od granic W-wy,
nieprzeznaczone w planach miejscowych pod zabudowę (kwestię urealnienia granic
zabudowy mają uregulować wg aktualnego projektu ustawy o zagosp. przestrzennym
jednolite plany miejscowe dla całej gminy; obecnie obszar pod zabudowę jest od
2- do 5-krotnie przeszacowany w stosunku do prognoz demograficznych).
4.
Współtwórcy i interesariusze Zielonego Pierścienia Warszawy
- interesariuszami ZP są przede wszystkim mieszkańcy aglomeracji
warszawskiej (Warszawa + 49 gmin okalających), którzy mogą być reprezentowani
przez inicjatywy nieformalne, NGOS-y, samorządy lokalne, itp., lub zabierać
głos bezpośrednio w petycjach, ankietach i referendach,
- władze lokalne
(gminne, powiatowe, wojewódzkie) nie są samodzielnym interesariuszem, a jedynie
występują w imieniu i z upoważnienia mieszkańców i powinny wypowiadać się w
sprawie ZP na bazie rzeczywistej wiedzy o oczekiwaniach i potrzebach
mieszkańców, co wyklucza typowy tryb fasadowych konsultacji ogłaszanych na
BiP-ach i tablicach w urzędach miejskich,
- właściciele i zarządcy
gruntów w obrębie Zielonego Pierścienia są oczywistymi interesariuszami i
posiadają prawa nabyte już istniejącymi ustawami i uchwałami; poza tymi prawami
nabytymi ich głos liczy się w takim samym stopniu, jak głos wszystkich
mieszkańców aglomeracji,
- Lasy Państwowe i Lasy
Miejskie oraz państwowe instytucje ochrony przyrody (RDOŚ, Wody Polskie i in.) nie są samodzielnymi interesariuszami,
ponieważ zarządzają przestrzenią publiczną / majątkiem społecznym w imieniu
mieszkańców i ich stanowisko nie może być sprzeczne z podstawowymi potrzebami
mieszkańców, w tym z społeczną i środowiskotwórczą funkcją ZP,
- kluczowym
interesariuszem jest biosfera, czyli środowisko naturalne w interakcji z
ludźmi. Od niego zależy, czy i jak długo miasto pozostanie miejscem zdatnym do życia. Z punktu widzenia tego
interesariusza chaotyczna urbanizacja w
połączeniu z degradacją gleb, wód, powietrza, krajobrazu to ogromna otwarta rana, która wymaga pilnego leczenia,
- ważną rolę w kształtowaniu
ZP miast odgrywa Unia Europejska, której strategie i dyrektywy wyznaczają
podstawowe kierunki łączenia zrównoważonego rozwoju z przywracaniem
bioróżnorodności i zapobieganiem katastrofie klimatycznej.
●
50 różnych gmin. Większość obszaru
ZP znajduje się poza granicami m.st. Warszawy. Mimo projektu Miejskiego Obszaru
Funkcjonalnego współpraca gmin w dziedzinie ładu przestrzennego w praktyce
niemal nie istnieje.
●
Polska, w tym okolice Warszawy, ma
najwyższy wskaźnik rozproszenia zabudowy w Unii Europejskiej, co wynika z braku
korelacji między prognozami demograficznymi a decyzjami planistycznymi. Rodzi
to ogromne koszty infrastrukturalne i problemy komunikacyjne dla gmin.
Postępuje atomizacja i w konsekwencji degradacja terenów zielonych, ogromna
antropopresja na małe wyizolowane skrawki zieleni takie jak Las Kabacki,
likwidacja korytarzy migracyjnych i ekologicznych, podtopienia i problemy z
dostępnością wody pitnej w wyniku utraty zdolności retencyjnych środowiska,
totalna degradacja krajobrazu i powszechne obniżanie się jakości życia w wyniku
smogu, hałasu oraz zaniku terenów rekreacyjnych w pobliżu miejsc zamieszkania.
●
Obecna aktywizacja społeczeństwa
polskiego na rzecz ochrony lokalnej przyrody, terenów zielonych, drzew, poprawy
jakości powietrza – jest zjawiskiem szeroko dyskutowanym w Europie i jest
bardziej intensywna, niż w jakimkolwiek innym kraju unijnym. Tworzy to kluczową
bazę i poparcie społeczne dla dalszych działań.
Na
kim się wzorujemy?
●
Pod względem
przyrodniczym i układu zabudowy, a także uwarunkowań historycznych, ZP Warszawy
jest zbliżony do berlińskiego (ogromny rozwój przedmieść po 1989/90 roku,
wcześniej ograniczony ustrojem, biedą, w Berlinie – murem; długie „ramiona” zabudowy
satelickiej wzdłuż kilku kluczowych osi
komunikacyjnych; relatywnie duży udział lasów i ekosystemów quasi-naturalnych).
W modelu berlińsko-warszawskim, pierścień wokół aglomeracji uzupełniają kliny
między pasami zwartej zabudowy podmiejskiej. Kliny te sięgają na południu po
Morysin (Wilanów), Las Kabacki i okolice S2, na północy po Lasy Bielański i Bemowski. Są to tereny w zarządzie Lasów
Miejskich, z założenia o wiodącej funkcji społecznej.
W Berlinie pierścień utworzyło porozumienie NGOS-ów wspólnie z
porozumieniem gmin. Jednak na porozumienie gmin okołowarszawskich w dziedzinie
planowania przestrzennego trudno liczyć w obecnym stanie prawnym bez zmasowanej
presji społecznej.
●
Toronto jest przykładem
niezwykle udanej kampanii pozytywnej, która przekonała zdecydowaną większość
interesariuszy, w tym właścicieli gruntów, że ZP leży w ich interesie i należy go poprzeć.
●
Jedynym istniejącym
rozwiązaniem na poziomie ogólnokrajowym jest brytyjska ustawa z 1938 roku, na
bazie której ustanowiono już ponad 20 pierścieni miejskich, w tym ogromny Green
Belt Londynu.
●
Niezwykle cenne są
projekty polskich pierścieni miast zawarte w studium rozwoju i zagospodarowania
przestrzennego aglomeracji oraz planie zagospodarowania przestrzennego
województwa dla Lublina, Zielonej księdze aglomeracji poznańskiej dla Poznania,
Planie zagospodarowania przestrzennego Łodzi (tzw. Zielonego Kręgu Tradycji i
Kultury), oraz Zasadach Polityki Ekologicznej Wrocławia, a także wyżej
wspomniane opracowania dla Warszawy. Niestety wszystkie te polskie projekty
pozostają w sferze czysto koncepcyjnej bez przełożenia na akty prawa
miejscowego i na konkretne zapisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego.
Pod tym względem zapóźnienie Polski względem większości krajów
wysokorozwiniętych wynosi od 30 do nawet 150 lat.
ZESPÓŁ ROBOCZY ONE RING:
Małgorzata Chojecka – Alarm dla Klimatu Lesznowola, Jan de Groot - Alarm dla Klimatu Piaseczno, Anna Kolińska - Alarm dla Klimatu Piaseczno, Karina Kozłowska – Lasy Gminy Żabia Wola, Stawy Raszyńskie, Mikołaj Krasowski – Inicjatywa Las
Młochowski, Marta-Julia
Jagusztyn-Krynicka – Lasy i Obywatele, Agnieszka
Mędrek – Alarm dla Klimatu Piaseczno,
Robert Tysek – Inicjatywa Zamienie, Tomasz
Zymer – AdKP Konstancin, Inicjatywa Kabacki Las, Komitet Społeczny Park
Przyrodniczy Obory, Stowarzyszenie Nasz Konstancin
Małgorzata Chojecka, oneringwarsaw@aol.com,
tel. 502 735 350.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz